onsdag 20 april 2016

Sticklingar från pelargoner - kan man ha för många?

Nu är äntligen alla pelargoner omplanterade och sticklingarna skördade. Det är ju så löjligt lätt att föröka pelargonerna med sticklingar så huset blir snart överfullt innan utomhustemperaturen tillåter att de flyttar ut.

I år har mina pelargoner övervintrat i mina vanliga fönster. Förra året ställde jag flera mörkt och svalt men alla de dog, trots att det fungerat året innan... Jag vet inte vad som gick fel, men jag vågar nog inte igen.

De har fått väldigt lite vatten, max en gång per 10 dagar. I mars började jag plantera om dem. Jag har aldrig använt någon särskild pelargonjord utan kör med vanlig blomjord blandad med lite lecakulor.

Efter omplanteringen får de rota om sig i 1-2 veckor innan jag klipper ner den och tar toppsticklingar som jag sätter ner i jord direkt. Men det går även att sätta dem i vatten att bilda rötter.

När du klipper se om du ser de små "hacken" i stammen, klipp ovanför ett sånt. Välj gärna ett som kanske har ett litet grönt skott i sig. Ta sticklingar av de kvistar du klippt bort. Dvs använd toppen av plantan och gör den ca 7 cm lång, riv av bladen så det bara är 2 blad kvar i toppen. Stick ner i ny jord så har du snabbt som attan fler pelargoner.

Ett tips är att pelargoner inte vill ha för mycket vatten, de vill gärna torka lite mellan vattningarna. Ha i näring i vattnet en gång per vecka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar